"És el temps que has passat amb la rosa, el que la fa tan important..." El Petit Príncep

dijous, 2 de novembre del 2017

ELS 3 FILTRES

Un bon dia un home va anar a trobar el filòsof grec Sòcrates per explicar-li una xafarderia.
- Escolta Sòcrates, cal que et faci saber com s’ha comportat un amic teu.
- Perdona - li respongué Sòcrates, -has pensat a passar el que m’has de dir pels tres filtres?
I com que l’home se’l guaitava sorprès, va afegir.
- Sí. Abans de parlar sempre s’ha de fer passar el que hagis de dir per tres filtres. Fixa’t-hi una mica. El primer filtre és el de la VERITAT. Has verificat que el que m’has de dir sigui perfectament exacte?
- No; jo ho he sentit explicar i...
- Caram! Suposo que has fet passar, al menys, el que em vols dir pel segon filtre, que és el de la BONDAT. El que em vols dir és com a mínim alguna cosa bona?
L’home dubtà i després respongué:
- No. Dissortadament no és una cosa gaire bona. Al contrari...
- Caram, digué el filòsof. Passem-ho pel tercer filtre: és útil el que m’havies de dir?
- Útil? No exactament...
- Doncs, aleshores, no en parlem més. Si el que m’has de dir no és ni veritable, ni bo, ni útil, més val que no m’ho expliquis. I t’aconsello, fins i tot, que ho oblidis.


No dissimulem! Fer mullader, xerrar sobre coses sense importància, exagerar el que sabem o creiem saber... ens agrada a tots. Quan diem ‘jo sé una cosa que tu no saps’, ens sentim importants. Però sovint oblidem fer passar el que expliquem pels tres filtres que ens explica aquest conte. Pots explicar alguna situació en què hagis explicat coses d’altra gent sense passar pels tres filtres? Com creus que s’han sentit ells, o que se sentirien si sabessin el que has explicat? Es correcte dir la veritat quan només serveix per fer mal?